دانشمندان نور را به مدت 60 ثانیه متوقف و دخیره کردند.
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1717
نویسنده : محمود احمدنژاد

یک تیم از محققان آلمانی موفق شدند که نور را متوقف کنند و برای 60 ثانیه آن را در جایی نگه دارند.در این مقاله که درمجله Physics Review Letter منتشر شد،محققان توضیح دادند که چگونه به این خاصیت دست پیدا کردند و چگونه میتواند در کارهای آینده از آن استفاده کرد. در سال 1999 یک تیم از محققان قادر شدند که سرعت نور را به 17 متر در ثانیه کاهش دهند و به دنبال آن در سال 2001 توانستند نور را به مدت کسری از ثانیه متوقف کنند.

متوقف کردن نور و نگهداری آن در یک محل و سپس آزاد سازی دوباره آن یک گام برای ساخت تکرار کننده های کوانتومی است که یک جزء اساسی از کامپیوتر های کوانتومی آینده محسوب میشود.اطلاعاتی که توسط نور حمل میشود باید برای مدتی نگه داشته شود و سپس به مقصد فرستاده شود.
دانشمندان برای نگه داری نور با یک کریستال شروع کردند که اصلا نور را از خود عبور نمیداد.سپس آن را تا دماهای خیلی پایین سرد کردند و به آن لیزر اعمال کردند تا کریستال بتواند در محدوده های فرکانسی خاصی نور را از خود عبور دهد.سپس لیزر دیگری به کریستال اعمال کردند تا بار دیگر آن را خاموش کند، و نور لیزر در داخل کریستال به تله بیافتد.آنها دریافتند که میتوانند با این روش نور را به مدت 60 ثانیه در محل ثابت نگه دارند.تیم با یک تکنیک مشابه توانست پترن نور را در یک محل به همان مدت زمان نگه داری کند.این کار درست مانند این  است که از یک در پرتو نوری را به یک اتاق تاریک بتابانیم و سپس در را ببندیم و بعد از 1 دقیقه در سمت دیگر اتاق در را باز کنیم و به نور اجازه دهیم که خارج شود.این همان کاری است که محققان با لیزر و نور انجام دادند.
در هر صورت برای اینکه این تکنیک در دنیای واقعی نیز کاربرد داشته باشد باید راهی پیدا شود تا در دمای اتاق نیز بتوان نور را ذخیره و دوباره انتقال داد.



:: موضوعات مرتبط: خواندنی ها , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: